• Hvad er Relationel Kapacitet?

Hvad er Relationel Kapacitet?

Af

    AF CARSTEN HORNSTRUP Kort fortalt handler relationel kapacitet om evnen til at skabe et stærkt og produktivt samarbejde på tværs af faglige og organisatoriske skel og på tværs af formelle hierarkier – og om en stærk sammenhængende ledelsesindsats, både horisontalt på tværs af organisatoriske søjler og vertikalt, på tværs af ledelseshierarkiet. Det er den for...

    AF CARSTEN HORNSTRUP

    Kort fortalt handler relationel kapacitet om evnen til at skabe et stærkt og produktivt samarbejde på tværs af faglige og organisatoriske skel og på tværs af formelle hierarkier – og om en stærk sammenhængende ledelsesindsats, både horisontalt på tværs af organisatoriske søjler og vertikalt, på tværs af ledelseshierarkiet. Det er den form for samarbejde der skaber:

    1. En høj grad af kvalitet og effektivitet ift. de mest komplekse og omkostningsfulde arbejdsprocesser
    2. Motivation til at tage aktiv del i og ansvar for strategiske ledelsesinitiativer 
    3. En høj grad af forandringsevne – evnen til at håndtere planlagte og u-planlagte forandringer på en kompetent måde
    4. Skaber forudsætningerne for mere agile og innovative offentlige organisationer

    Vi bruger et specialdesignet survey-system til at skabe et overblik over den relationelle kapacitet. Det er en meget effektiv måde at skabe overblik over ellers meget komplekse arbejdsprocesser – der hvor borgerne er allermest afhængige af et stærk samspil mellem de professionelle.

    Et eksempel er beskæftigelsesindsatsen for de borgere, der er i risiko for langvarig offentlig forsørgelse, en enden er samarbejdet omkring udsatte børn og unge. Ved hjælp af analysen kan vi i første omgang spørge alle involverede hvordan de oplever samspillet med relevante grupper af kolleger. Med en let behandling af analysen, kan vi se hvor der konkret er de største udfordringer. Samtidig kan vi også se, om udfordringerne handler om manglende respekt, manglende viden om andres opgaver, manglende evne til at finde gode løsninger på nye udfordringer eller om der er udfordringer med evnen til at løse de problemer, der opstår.

    At sikre kvaliteten

    Den vigtigste og mest udfordrende opgave når det gælder om at udvikle den relationelle kapacitet, handler om at sikre kvaliteten i samarbejdet horisontalt på tværs af faggrupper og organisatoriske søjler blandt både ledere og medarbejdere. Vi har organisationer, der i mange generationer har udviklet stærke søjler, der primært er designet til at sikre sammenhængskraft top-down. Ud over den manglende tradition for tværgående samarbejde, kræver en stærk horisontal integration også, at man på alle niveauer, som både medarbejder og som leder, udvikler evnen til at tage ansvar på de områder, hvor ingen alene har ansvaret eller mulighederne for at håndtere udfordringerne. Hvis det skal lykkes kræver det derfor, at den enkelte leder og medarbejder, er villige til at tage ansvar, selv om de ikke har formelle faglige eller organisatoriske beføjelser.

    En anden vigtig udfordring handler om ledelsesprocesserne vertikalt – på tværs af ledelseslagene og mellem ledere og medarbejdere. Det er en også vigtig dimension, både når det gælder om evnen til at eksekvere og implementere strategiske forandringstiltag og i helt særlig grad når det gælder om at sikre, at ikke mindst mindre populær viden, erfaringer og feedback finder vej ’op’ i systemet. Selv om en stærk vertikal sammenhængskraft burde være en helt naturlig del af en moderne offentlig organisation, er det mange steder meget langt fra tilfældet. Det skyldes i vores optik først og fremmest, at der i alt for høj grad er fokus på top-down processerne og at der i alt for høj grad er en forventning om, at der næsten er en automatik i eksekvering. Ofte har selv top-down processerne ikke den kvalitet de burde have, bl.a. fordi relationerne i ledelseskæden ikke har den kvalitet, som en stærk implementeringskraft kræver.

    Desuden er det vigtig at være opmærksom på, at hvis ledelses kæden for alvor skal have styrke, skal der ikke alene være en høj kvalitet i top-down processerne, der skal i lige så høj grad være en veludviklet evne til at skabe videns-flow bottom-up. Hvilket er en kvalitet, der er meget sjælden.

    FÅ DE SENESTE NYHEDER

    Tilmeld dig vores nyhedsmail

    Ved at tilmelde dig vores nyhedsmail vil du være sikker på at modtage vores nyeste cases og artikler. Nyhedsbrevet består af tekster og videoer. I øjeblikket kan du forvente en nyhedsmail per måned.